SPIS TREŚCI:
1.
Słowniczek
pojęć/objaśnienie terminów używanych w dokumencie Polityka ochrony dzieci………………………………………………………………………………….
str. 2
2.
Rozpoznawanie i
reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci
……………………………………………………………….…..………..……..……… str. 2
3.
Zasady rekrutacji personelu
(pracowników/wolontariuszy/stażystów/praktykantów) ……………………………………….……………………………………………..
str. 3, 7
4.
Zasady bezpiecznych
relacji pomiędzy personelem placówki a dziećmi
…………………………………………………………….…………………………. str. 3, 11
5.
Procedury interwencji
w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka
…………………………………………………………………………..………………. str. 3
6.
Zasady ochrony danych
osobowych oraz wizerunku dzieci w placówce
………………………………………………………………………….……………. str. 5, 14
7.
Monitoring stosowania
Polityk …………………………….………………………. str. 6
8.
Przepisy końcowe ……………………………………………….…………………..
str. 6
Niepubliczny Żłobek Nasze Szkraby |
Białystok, 2023-11-13 |
Polityka oraz procedury ochrony dzieci
przed krzywdzeniem obowiązujące
w Niepublicznym Żłobku Nasze Szkraby
Naczelną zasadą
wszystkich działań podejmowanych przez personel placówki jest działanie dla
dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Członkowie personelu placówki
traktują dziecko z szacunkiem oraz uwzględniają jego potrzeby. Niedopuszczalne
jest stosowanie przez członków personelu wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek
formie. Personel placówki, realizując te cele, działa w ramach obowiązującego
prawa, przepisów wewnętrznych danej placówki oraz swoich kompetencji.
Podstawy prawne
Polityki Ochrony Dzieci
Polityka Ochrony Dzieci została stworzona w
oparciu o następujące podstawy prawne:
• Konwencja o prawach dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów
Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r. (Dz. U. z 1991r. Nr 120, poz. 526 z późn. zm.)
• Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr
78, poz. 483 z późn. zm.)
• Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1359)
• Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy - Kodeks rodzinny i
opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1606).
• Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością
na tle seksualnym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 31 z późn. zm.)
• Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1249).
• Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (t.j.
Dz. U. z 2022 r. poz. 1138 z późn. zm.).
• Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks postępowania karnego (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1375 z późn.
zm.).
• Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks
cywilny (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 z późn. zm.) -art. 23 i 24
• Ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1550 z późn.
zm.).
Słowniczek
pojęć/objaśnienie terminów używanych w dokumencie Polityka ochrony dzieci
§ 1.
1. Personelem lub
członkiem personelu jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, umowy
cywilnoprawnej, a także wolontariusz i stażysta.
2. Dzieckiem jest
każda osoba do ukończenia 18. roku życia.
3. Opiekunem dziecka
jest osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w szczególności jego rodzic lub
opiekun prawny. W myśl niniejszego dokumentu opiekunem jest również rodzic
zastępczy.
4. Zgoda rodzica
dziecka oznacza zgodę co najmniej jednego z rodziców dziecka. Jednak w
przypadku braku porozumienia między rodzicami dziecka należy poinformować
rodziców o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny.
5. Przez krzywdzenie
dziecka należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na
szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym członka personelu placówki, lub
zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbywanie.
6. Osoba
odpowiedzialna za Politykę ochrony dzieci przed krzywdzeniem to wyznaczony
przez Organ Prowadzący placówkę członek personelu sprawujący nadzór nad
realizacją Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem w placówce.
7. Dane osobowe
dziecka to wszelkie informacje umożliwiające identyfikację dziecka.
Rozpoznawanie i
reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci
§ 2.
1. Personel placówki
posiada wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwraca uwagę na czynniki
ryzyka krzywdzenia dzieci.
2. W przypadku
zidentyfikowania czynników ryzyka członkowie personelu placówki podejmują
rozmowę z rodzicami, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia
i motywując ich do szukania dla siebie pomocy.
3. Personel monitoruje
sytuację i dobrostan dziecka.
Zasady rekrutacji
personelu (pracowników/wolontariuszy/stażystów/praktykantów)
§ 3.
Rekrutacja członków
personelu placówki odbywa się zgodnie z zasadami bezpiecznej rekrutacji
personelu. Zasady stanowią Załącznik [nr .............] do niniejszej Polityki.
Podstawy prawne:
• Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o
przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 152).
• Ustawa z dnia 24 maja 2000 r. o Krajowym
Rejestrze Karnym (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1709).
Zasady bezpiecznych
relacji pomiędzy personelem (pracownikami, wolontariuszami, stażystami,
praktykantami) placówki a dziećmi
§ 4.
Personel zna i stosuje
zasady bezpiecznych relacji personel–dziecko ustalone w placówce. Zasady
stanowią Załącznik [nr ............] do niniejszej Polityki.
Procedury interwencji
w przypadku podejrzenia
krzywdzenia dziecka
Zasady prawne:
• Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o
przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (t.j. Dz. U. z
2021 r. poz. 1249) -art.12
i 12 a
• Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks
postępowania karnego (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz.
1375) -art. 304
§ 5.
W przypadku powzięcia
przez członka personelu placówki podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone, ma on
obowiązek sporządzenia notatki służbowej i przekazania uzyskanej informacji
Dyrekcji placówki lub Organowi Prowadzącemu.
§ 6.
1. Dyrektor żłobka lub
Organ Prowadzący wzywa opiekunów dziecka, którego krzywdzenie podejrzewa, oraz
informuje ich o podejrzeniu.
2. Dyrektor / opiekunka
/pedagog / psycholog (do wyboru) powinien sporządzić opis sytuacji żłobkowej
i rodzinnej dziecka na podstawie rozmów z dzieckiem, opiekunkami i rodzicami,
oraz plan pomocy dziecku.
3. Plan pomocy dziecku powinien zawierać wskazania dotyczące:
a. podjęcia przez
placówkę działań w celu zapewnienia dziecku bezpieczeństwa, w tym zgłoszenie
podejrzenia krzywdzenia do odpowiedniej placówki / instytucji;
b. wsparcia, jakie
placówka zaoferuje dziecku;
c. skierowania dziecka
do specjalistycznej placówki pomocy dziecku, jeżeli istnieje taka potrzeba.
§ 7.
1. W przypadkach
bardziej skomplikowanych (dotyczących wykorzystywania seksualnego oraz znęcania
się fizycznego i psychicznego o dużym nasileniu) Dyrektor żłobka lub Organ
Prowadzący powołuje zespół interwencyjny, w skład którego mogą wejść:
pedagog/psycholog, wychowawca / opiekunka dziecka, Dyrektor placówki, inni
członkowie personelu mający wiedzę o krzywdzeniu dziecka lub o dziecku (dalej
określani jako: zespół interwencyjny).
2. Zespół
interwencyjny sporządza plan pomocy dziecku, na podstawie opisu sporządzonego
przez pedagoga/psychologa oraz innych, uzyskanych przez członków zespołu,
informacji.
W przypadku, gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili opiekunowie dziecka,
powołanie zespołu jest obligatoryjne. Zespół interwencyjny wzywa opiekunów
dziecka na spotkanie wyjaśniające, podczas którego może zaproponować opiekunom
zdiagnozowanie zgłaszanego podejrzenia w zewnętrznej, bezstronnej instytucji.
Ze spotkania sporządza się protokół.
§ 8.
1. Plan pomocy dziecku
jest przedstawiany przez Dyrektora / pedagoga / psychologa (do wyboru) opiekunom
z zaleceniem współpracy przy jego realizacji.
2. Dyrektor / pedagog /psycholog
(do wyboru) informuje opiekunów o obowiązku placówki zgłoszenia podejrzenia
krzywdzenia dziecka do odpowiedniej instytucji (prokuratura/policja lub sąd
rodzinny, ośrodek pomocy społecznej bądź przewodniczący zespołu
interdyscyplinarnego – procedura „Niebieskie Karty” – w zależności od
zdiagnozowanego typu krzywdzenia i skorelowanej z nim interwencji).
3. Po poinformowaniu opiekunów przez Dyrektora / pedagoga / psychologa (do
wyboru) – zgodnie
z punktem poprzedzającym – Dyrektor lub Organ Prowadzący placówkę składa
zawiadomienie
o podejrzeniu przestępstwa do prokuratury / policji lub wniosek o wgląd w
sytuację rodziny do sądu rejonowego, wydziału rodzinnego i nieletnich, ośrodka
pomocy społecznej lub przesyła formularz „Niebieska Karta – A” do
przewodniczącego zespołu interdyscyplinarnego.
4. Dalszy tok
postępowania leży w kompetencjach instytucji wskazanych w punkcie
poprzedzającym.
5. W przypadku, gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili opiekunowie dziecka, a
podejrzenie to nie zostało potwierdzone, należy o tym fakcie poinformować
opiekunów dziecka na piśmie.
§ 9.
1. Z przebiegu
interwencji sporządza się kartę interwencji, której wzór stanowi Załącznik [nr
...........] do niniejszej Polityki. Kartę załącza się do akt osobowych
dziecka.
2. Cały personel
placówki i inne osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych
podjęły informację o krzywdzeniu dziecka lub informacje z tym związane, są
zobowiązane do zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając informacje
przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.
Zasady ochrony danych
osobowych oraz wizerunku dzieci
w placówce
Ochrona danych
osobowych – podstawa prawna:
• Ustawa z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie
danych osobowych
• Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i
Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych
w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu
takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o
ochronie danych)
Ochrona wizerunku dziecka - podstawa prawna:
• Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i
Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych
w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu
takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o
ochronie danych)
• Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks
cywilny (przepisy art. 23-24)
• Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie
autorskim i prawach pokrewnych (art. 81)
§ 10.
1. Placówka zapewnia
najwyższe standardy ochrony danych osobowych dzieci zgodnie
z obowiązującymi przepisami prawa.
2. Placówka, uznając
prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę
wizerunku dziecka.
3. Wytyczne dotyczące
zasad publikacji wizerunku dziecka stanowią Załącznik [nr ..........] do
niniejszej Polityki.
§ 11.
1. Personelowi
placówki nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania wizerunku
dziecka (filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu dziecka) na terenie
placówki bez pisemnej zgody rodzica lub opiekuna prawnego dziecka.
2. W celu uzyskania
zgody, o której mowa powyżej, członek personelu placówki może skontaktować się
z opiekunem dziecka i ustalić procedurę uzyskania zgody. Niedopuszczalne jest
podanie przedstawicielowi mediów danych kontaktowych do opiekuna dziecka – bez
wiedzy i zgody tego opiekuna.
3. Jeżeli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak:
zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda rodzica lub opiekuna prawnego
na utrwalanie wizerunku dziecka nie jest wymagana.
§ 12.
1. Upublicznienie
przez personel placówki wizerunku dziecka utrwalonego w jakiejkolwiek formie
(fotografia, nagranie audio-wideo) wymaga pisemnej zgody rodzica lub opiekuna
prawnego dziecka.
2. Pisemna zgoda, o której mowa w ust. 1., powinna zawierać informację, gdzie
będzie umieszczony zarejestrowany wizerunek i w jakim kontekście będzie
wykorzystywany (np. że umieszczony zostanie na stronie youtube.com w celach
promocyjnych).
Monitoring stosowania
Polityki
§ 13.
1. Organ Prowadzący
żłobek wyznacza Dyrektora Janowską Ewelinę jako osobę odpowiedzialną za
Politykę ochrony dzieci w placówce.
2. Osoba, o której
mowa w punkcie poprzedzającym, jest odpowiedzialna za monitorowanie realizacji
Polityki, za reagowanie na sygnały naruszenia Polityki oraz za proponowanie
zmian w Polityce.
3. Osoba, o której
mowa w pkt. 1 niniejszego paragrafu, przeprowadza wśród personelu placówki, raz
na 12 miesięcy, ankietę monitorującą poziom realizacji Polityki. Wzór ankiety
stanowi Załącznik [nr .......... ] do niniejszej Polityki.
4. W ankiecie
członkowie personelu placówki mogą proponować zmiany Polityki oraz wskazywać
naruszenia Polityki w placówce.
5. Osoba, o której
mowa w pkt. 1 niniejszego paragrafu, dokonuje opracowania wypełnionych przez
personel placówki ankiet. Sporządza na tej podstawie raport z monitoringu,
który następnie przekazuje Organowi Prowadzącemu placówkę.
6. Dyrektor placówki
lub Organ Prowadzący wprowadza do Polityki niezbędne zmiany i ogłasza
personelowi placówki nowe brzmienie Polityki.
Przepisy końcowe
§ 14.
1. Polityka wchodzi w
życie z dniem jej ogłoszenia.
2. Ogłoszenie
następuje w sposób dostępny dla personelu placówki, w szczególności poprzez
przesłanie jej tekstu drogą elektroniczną bądź przekazanie wydrukowanego
dokumentu do zapoznania się z jego treścią .
Zasady bezpiecznej
rekrutacji personelu
1. Poznaj dane
kandydata/kandydatki, które pozwolą Ci jak najlepiej poznać jego/jej
kwalifikacje, w tym stosunek do wartości podzielanych przez placówkę, takich
jak ochrona praw dzieci i szacunek do ich godności.
Placówka musi zadbać, aby osoby przez nią zatrudnione (w tym osoby pracujące na
podstawie umowy zlecenie, stażyści, praktykanci oraz wolontariusze) posiadały
odpowiednie kwalifikacje do pracy
z dziećmi oraz były dla nich bezpieczne. Aby sprawdzić powyższe, w tym stosunek
osoby zatrudnianej do dzieci i podzielania wartości związanych z szacunkiem
wobec nich oraz przestrzegania ich praw, placówka może żądać danych (w tym
dokumentów) dotyczących:
a. wykształcenia,
b. kwalifikacji
zawodowych,
c. przebiegu
dotychczasowego zatrudnienia kandydata/kandydatki.
W każdym przypadku
placówka musi posiadać dane pozwalające zidentyfikować osobę przez nią
zatrudnioną, niezależnie od podstawy zatrudnienia. Placówka powinna zatem znać:
a. imię (imiona) i
nazwisko,
b. datę urodzenia,
c. dane kontaktowe
osoby zatrudnianej.
2. Poproś kandydata / kandydatkę o referencje
z poprzednich miejsc zatrudnienia.
Placówka może prosić
kandydata / kandydatkę o przedstawienie referencji od poprzedniego pracodawcy
lub o podanie kontaktu do osoby, która takie referencje może wystawić. Podstawą
dostarczenia referencji lub kontaktu do byłych pracodawców jest zgoda
kandydata/kandydatki. Niepodanie takich danych w świetle obowiązujących
przepisów nie powinno rodzić dla tej osoby negatywnych konsekwencji w postaci
np. odmowy zatrudnienia wyłącznie w oparciu o tę podstawę. Placówka nie może
samodzielnie prowadzić tzw. screeningu osób ubiegających się o pracę, gdyż
ograniczają ją w tym zakresie przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie
danych osobowych oraz Kodeksu pracy.
3. Pobierz dane
osobowe kandydata/kandydatki, w tym dane potrzebne do sprawdzenia jego/jej
danych w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym.
Przed dopuszczeniem
osoby zatrudnianej do wykonywania obowiązków związanych z opieką nad
małoletnimi placówka jest zobowiązana sprawdzić osobę zatrudnianą w Rejestrze
Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym – rejestr z dostępem ograniczonym oraz
Rejestr osób w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania
wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o
wpisie w Rejestrze. Rejestr dostępny jest na stronie: rps.ms.gov.pl.
By móc uzyskać
informacje z rejestru z dostępem ograniczonym, konieczne jest uprzednie
założenie profilu placówki.
Aby sprawdzić osobę w
Rejestrze organizacja potrzebuje następujących danych kandydata/kandydatki:
a. imię i nazwisko,
b. data urodzenia,
c. pesel,
d. nazwisko rodowe,
e. imię ojca,
f. imię matki.
Wydruk z Rejestru
należy przechowywać w aktach osobowych pracownika lub analogicznej dokumentacji
dotyczącej wolontariusza/osoby zatrudnionej w oparciu o umowę cywilnoprawną.
4. Pobierz od kandydata/kandydatki informację z Krajowego Rejestru Karnego o
niekaralności
w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w
art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o
przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2023 r. poz. 172 oraz z 2022 r. poz.
2600), lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w
przepisach prawa obcego.
5. Jeżeli osoba posiada obywatelstwo inne niż polskie wówczas powinna
przedłożyć Ci również informację z rejestru karnego państwa obywatelstwa
uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej
związanej z kontaktami z dziećmi, bądź informację z rejestru karnego, jeżeli
prawo tego państwa nie przewiduje wydawania informacji dla w/w celów.
6. Pobierz od
kandydata / kandydatki oświadczenie o państwie/ach zamieszkiwania w ciągu
ostatnich 20 lat, innych niż Rzeczypospolita Polska i państwo obywatelstwa,
złożone pod rygorem odpowiedzialności karnej.
7. Jeżeli prawo państwa, z którego ma być przedłożona informacja o
niekaralności nie przewiduje wydawania takiej informacji lub nie prowadzi
rejestru karnego, wówczas kandydat/kandydatka składa pod rygorem
odpowiedzialności karnej oświadczenie o tym fakcie wraz z oświadczeniem, że nie
była prawomocnie skazana w tym państwie za czyny zabronione odpowiadające
przestępstwom określonym w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i
art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu
narkomanii oraz nie wydano wobec niej innego orzeczenia, w którym stwierdzono,
iż dopuściła się takich czynów zabronionych, oraz że nie ma obowiązku
wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy,
stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk,
wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności, związanych z
wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad
psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych
zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi.
8. Pod oświadczeniami składanymi pod rygorem odpowiedzialności karnej składa
się oświadczenie
o następującej treści:
Jestem świadomy/a
odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia. Oświadczenie to
zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego
oświadczenia.
9. Gdy pozwalają na to przepisy prawa, placówka jest zobowiązana do domagania
się od osoby zatrudnianej zaświadczenia z Krajowego Rejestru Karnego.
Zaświadczenia z KRK można domagać się wyłącznie w przypadkach, gdy przepisy
prawa wprost wskazują, że pracowników w zawodach lub na danych stanowiskach
obowiązuje wymóg niekaralności. Wymóg niekaralności obowiązuje m.in.
nauczycieli, w tym nauczycieli oraz opiekunów zatrudnionych w placówkach
publicznych oraz niepublicznych oraz kierownika i wychowawcę wypoczynku dzieci.
10. W przypadku niemożliwości przedstawienia zaświadczenia poproś
kandydata/kandydatkę
o złożenie oświadczenia o niekaralności oraz o braku toczących się wobec
niego/niej postępowań przygotowawczych, sądowych i dyscyplinarnych za
przestępstwa i inne czyny popełnione przeciwko dzieciom. Odmowa złożenia
takiego oświadczenia nie może rodzić dla kandydata/kandydatki żadnych
negatywnych konsekwencji, w tym być wyłączną podstawą odmowy zatrudnienia.
Poniżej znajdziesz przykładowy formularz takiego oświadczenia.
OŚWIADCZENIE O
NIEKARALNOŚCI
.........................................................................
(miejsce
i data)
Ja,
..................................................................................................................
(imię i nazwisko) nr PESEL
...................................................... / nr paszportu
....................................................................................
oświadczam, że w
państwie ………………………..………. nie jest prowadzony rejestr karny/ nie wydaje się
informacji z rejestru karnego. Oświadczam, że nie byłam/em prawomocnie
skazana/y w państwie .................... za czyny zabronione odpowiadające
przestępstwom określonym w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i
art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r.
o przeciwdziałaniu narkomanii oraz nie wydano wobec mnie innego orzeczenia, w
którym stwierdzono, iż dopuściłam/em się takich czynów zabronionych, oraz że
nie nałożono na mnie obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego
uprawnionego organu lub ustawy, stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich
lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo
działalności, związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem,
świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub
realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi.
Jestem świadomy/a
odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
..........................................................................
(Data i
czytelny podpis)
OŚWIADCZENIE
O KRAJACH ZAMIESZKANIA
Oświadczam, że w okresie ostatnich 20 lat zamieszkałem/am
w następujących państwach, innych niż Rzeczypospolita Polska i państwo
obywatelstwa:
1. ………………………………………………………..
2…………………………………………………………
Oraz jednocześnie przedkładam informację z rejestrów karnych tych państw
uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej
związanej z kontaktami z dziećmi/ informację z rejestrów karnych.
Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
.........................................................................
(Data i czytelny podpis)
Zasady bezpiecznych
relacji personelu z dziećmi
Zasady bezpiecznych
relacji personelu Niepublicznego Żłobka Nasze Szkraby z dziećmi.
Naczelną zasadą wszystkich czynności podejmowanych przez personel jest
działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Personel traktuje
dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego godność
i potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobec dziecka w
jakiejkolwiek formie. Personel realizując te cele działa w ramach
obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych instytucji oraz swoich
kompetencji. Zasady bezpiecznych relacji personelu z dziećmi obowiązują
wszystkich pracowników, stażystów i wolontariuszy. Znajomość i zaakceptowanie
zasad są potwierdzone podpisaniem oświadczenia.
Relacje personelu z dziećmi
Jesteś zobowiązany/a
do utrzymywania profesjonalnej relacji z dziećmi i każdorazowego rozważenia,
czy Twoja reakcja, komunikat bądź działanie wobec dziecka są adekwatne do
sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe wobec innych dzieci. Działaj w
sposób otwarty i przejrzysty dla innych, aby zminimalizować ryzyko błędnej
interpretacji Twojego zachowania.
Komunikacja z dziećmi
1. W komunikacji z
dziećmi zachowuj cierpliwość i szacunek.
2. Słuchaj uważnie
dzieci i udzielaj im odpowiedzi adekwatnych do ich wieku i danej sytuacji.
3. Nie wolno Ci
zawstydzać, upokarzać, lekceważyć i obrażać dziecka. Nie wolno Ci krzyczeć na
dziecko w sytuacji innej niż wynikająca z bezpieczeństwa dziecka lub innych
dzieci.
4. Nie wolno Ci
ujawniać informacji wrażliwych dotyczących dziecka wobec osób nieuprawnionych,
w tym wobec innych dzieci. Obejmuje to wizerunek dziecka, informacje o jego/jej
sytuacji rodzinnej, ekonomicznej, medycznej, opiekuńczej i prawnej.
5. Podejmując decyzje
dotyczące dziecka, poinformuj je o tym i staraj się brać pod uwagę jego
oczekiwania.
6. Szanuj prawo
dziecka do prywatności. Jeśli konieczne jest odstąpienie od zasady poufności,
aby chronić dziecko, wyjaśnij mu to najszybciej jak to możliwe.
7. Jeśli pojawi się
konieczność porozmawiania z dzieckiem na osobności, zostaw uchylone drzwi do
pomieszczenia i zadbaj, aby być w zasięgu wzroku innych. Możesz też poprosić
drugiego pracownika o obecność podczas takiej rozmowy.
8. Nie wolno Ci
zachowywać się w obecności dzieci w sposób niestosowny. Obejmuje to używanie
wulgarnych słów, gestów i żartów, czynienie obraźliwych uwag, nawiązywanie w
wypowiedziach do aktywności bądź atrakcyjności seksualnej oraz wykorzystywanie
wobec dziecka relacji władzy lub przewagi fizycznej (zastraszanie,
przymuszanie, groźby).
9. Zapewnij dzieci, że
jeśli czują się niekomfortowo w jakiejś sytuacji, wobec konkretnego zachowania
czy słów, mogą o tym powiedzieć Tobie lub wskazanej osobie (w zależności od
procedur interwencji, jakie przyjęła instytucja) i mogą oczekiwać odpowiedniej
reakcji i/lub pomocy.
Działania z dziećmi
1. Doceniaj i szanuj
wkład dzieci w podejmowane działania, aktywnie je angażuj i traktuj równo bez
względu na ich płeć, orientację seksualną, sprawność/niepełnosprawność, status
społeczny, etniczny, kulturowy, religijny i światopogląd.
2. Unikaj
faworyzowania dzieci.
3. Nie wolno Ci
nawiązywać z dzieckiem jakichkolwiek relacji romantycznych lub seksualnych ani
składać mu propozycji o nieodpowiednim charakterze. Obejmuje to także seksualne
komentarze, żarty, gesty oraz udostępnianie dzieciom treści erotycznych i pornograficznych
bez względu na ich formę.
4. Nie wolno Ci
utrwalać wizerunku dziecka (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) dla
potrzeb prywatnych. Dotyczy to także umożliwienia osobom trzecim utrwalenia
wizerunków dzieci, jeśli dyrekcja nie została o tym poinformowana, nie wyraziła
na to zgody i nie uzyskała zgód rodziców/opiekunów prawnych oraz samych dzieci.
5. Nie wolno Ci
proponować dzieciom alkoholu, wyrobów tytoniowych ani nielegalnych substancji,
jak również używać ich w obecności dzieci.
6. Nie wolno Ci
przyjmować pieniędzy ani prezentów od dziecka, ani rodziców/opiekunów dziecka.
Nie wolno Ci wchodzić w relacje jakiejkolwiek zależności wobec dziecka lub
rodziców/opiekunów dziecka. Nie wolno Ci zachowywać się w sposób mogący
sugerować innym istnienie takiej zależności
i prowadzący do oskarżeń o nierówne traktowanie bądź czerpanie korzyści
majątkowych i innych.
Nie dotyczy to okazjonalnych podarków związanych ze świętami w roku szkolnym,
np. kwiatów, prezentów składkowych czy drobnych upominków.
7. Wszystkie ryzykowne
sytuacje, które obejmują zauroczenie dzieckiem przez pracownika lub
pracownikiem przez dziecko, muszą być raportowane dyrekcji. Jeśli jesteś ich
świadkiem reaguj stanowczo, ale z wyczuciem, aby zachować godność osób
zainteresowanych.
Kontakt fizyczny z dziećmi
Każde przemocowe działanie wobec dziecka jest niedopuszczalne.
Istnieją jednak sytuacje, w których fizyczny kontakt z dzieckiem może być
stosowny i spełnia zasady bezpiecznego kontaktu: jest odpowiedzią na potrzeby
dziecka w danym momencie, uwzględnia wiek dziecka, etap rozwojowy, płeć,
kontekst kulturowy i sytuacyjny. Nie można jednak wyznaczyć uniwersalnej
stosowności każdego takiego kontaktu fizycznego, ponieważ zachowanie
odpowiednie wobec jednego dziecka może być nieodpowiednie wobec innego. Kieruj
się zawsze swoim profesjonalnym osądem, słuchając, obserwując i odnotowując
reakcję dziecka, pytając je o zgodę na kontakt fizyczny (np. przytulenie) i
zachowując świadomość, że nawet przy Twoich dobrych intencjach taki kontakt
może być błędnie zinterpretowany przez dziecko lub osoby trzecie.
1. Nie wolno Ci bić,
szturchać, popychać ani w jakikolwiek sposób naruszać integralności fizycznej
dziecka.
2. Nigdy nie dotykaj
dziecka w sposób, który może być uznany za nieprzyzwoity lub niestosowny.
3. Zawsze bądź
przygotowany na wyjaśnienie swoich działań.
4. Nie angażuj się w
takie aktywności jak łaskotanie, udawane walki z dziećmi czy brutalne zabawy
fizyczne.
5. Zachowaj szczególną
ostrożność wobec dzieci, które doświadczyły nadużycia i krzywdzenia, w tym
seksualnego, fizycznego bądź zaniedbania. Takie doświadczenia mogą czasem
sprawić, że dziecko będzie dążyć do nawiązania niestosownych bądź
nieadekwatnych fizycznych kontaktów z dorosłymi.
W takich sytuacjach powinieneś reagować z wyczuciem, jednak stanowczo i pomóc
dziecku zrozumieć znaczenie osobistych granic.
6. Kontakt fizyczny z
dzieckiem nigdy nie może być niejawny bądź ukrywany, wiązać się z jakąkolwiek
gratyfikacją ani wynikać z relacji władzy. Jeśli będziesz świadkiem
jakiegokolwiek z wyżej opisanych zachowań i/lub sytuacji ze strony innych
dorosłych lub dzieci, zawsze poinformuj o tym osobę odpowiedzialną i/lub postąp
zgodnie z obowiązującą procedurą interwencji.
7. W sytuacjach
wymagających czynności pielęgnacyjnych i higienicznych wobec dziecka, unikaj
innego niż niezbędny kontaktu fizycznego z dzieckiem. Dotyczy to zwłaszcza
pomagania dziecku w ubieraniu
i rozbieraniu, jedzeniu, myciu, przewijaniu i w korzystaniu z toalety. Zadbaj o
to, aby w każdej
z czynności pielęgnacyjnych i higienicznych asystowała Ci inna osoba z
instytucji. Jeśli pielęgnacja
i opieka higieniczna nad dziećmi należą do Twoich obowiązków, zostaniesz
przeszkolony w tym kierunku.
8. Podczas dłuższych
niż jednodniowe wyjazdów i wycieczek niedopuszczalne jest spanie z dzieckiem w
jednym łóżku lub w jednym pokoju.
Kontakty poza godzinami pracy
Co do zasady kontakt z
dziećmi powinien odbywać się wyłącznie w godzinach pracy i dotyczyć celów
edukacyjnych lub wychowawczych.
1. Nie wolno Ci
zapraszać dzieci do swojego miejsca zamieszkania ani spotykać się z nimi poza
godzinami pracy. Obejmuje to także kontakty z dziećmi poprzez prywatne kanały
komunikacji (prywatny telefon, e-mail, komunikatory, profile w mediach
społecznościowych).
2. Jeśli zachodzi taka
konieczność, właściwą formą komunikacji z dziećmi i ich rodzicami lub
opiekunami poza godzinami pracy są kanały służbowe (e-mail, telefon służbowy).
3. Jeśli zachodzi
konieczność spotkania z dziećmi poza godzinami pracy, musisz poinformować o tym
dyrekcję, a rodzice/opiekunowie prawni dzieci muszą wyrazić zgodę na taki
kontakt.
4. Utrzymywanie
relacji towarzyskich lub rodzinnych (jeśli dzieci i rodzice/opiekunowie dzieci
są osobami bliskimi wobec pracownika) wymaga zachowania poufności wszystkich
informacji dotyczących innych dzieci, ich rodziców oraz opiekunów.
Bezpieczeństwo online
Bądź świadom cyfrowych
zagrożeń i ryzyka wynikającego z rejestrowania Twojej prywatnej aktywności w
sieci przez aplikacje i algorytmy, ale także Twoich własnych działań w internecie. Dotyczy
to lajkowania określonych stron, obserwowania
określonych osób/stron w mediach społecznościowych i ustawień prywatności kont,
z których korzystasz. Jeśli Twój profil jest publicznie dostępny, dzieci i ich
rodzice/opiekunowie będą mieć wgląd w Twoją cyfrową aktywność.
W trakcie zajęć
osobiste urządzenia elektroniczne powinny być wyłączone lub wyciszone,
a funkcjonalność bluetooth wyłączona na terenie placówki.
Zasady ochrony
wizerunku i danych osobowych dzieci
Zasady ochrony
wizerunku i danych osobowych dzieci w Niepublicznym Żłobku Nasze Szkraby.
Nasze wartości
1. W naszych
działaniach kierujemy się odpowiedzialnością i rozwagą wobec utrwalania,
przetwarzania, używania i publikowania wizerunków dzieci.
2. Dzielenie się
zdjęciami i filmami z naszych aktywności służy celebrowaniu sukcesów dzieci,
dokumentowaniu naszych działań i zawsze ma na uwadze bezpieczeństwo dzieci.
Wykorzystujemy zdjęcia/nagrania pokazujące szeroki przekrój dzieci – chłopców i
dziewczęta, dzieci w różnym wieku,
o różnych uzdolnieniach, stopniu sprawności i reprezentujące różne grupy
etniczne.
3. Starsze dzieci mają
prawo zdecydować, czy ich wizerunek zostanie zarejestrowany i w jaki sposób
zostanie przez nas użyty.
4. Zgoda
rodziców/opiekunów prawnych na wykorzystanie wizerunku ich dziecka jest tylko
wtedy wiążąca, jeśli dzieci i rodzice/opiekunowie prawni zostali poinformowani
o sposobie wykorzystania zdjęć/nagrań i ryzyku wiążącym się z publikacją
wizerunku.
Dbamy o bezpieczeństwo wizerunków dzieci
poprzez:
1. Pytanie o pisemną zgodę rodziców/opiekunów prawnych oraz o zgodę dzieci
przed zrobieniem
i publikacją zdjęcia/nagrania.
2. Udzielenie
wyjaśnień, do czego wykorzystamy zdjęcia/nagrania i w jakim kontekście, jak
będziemy przechowywać te dane i jakie potencjalne ryzyko wiąże się z publikacją
zdjęć/ nagrań online.
3. Unikanie
podpisywania zdjęć/nagrań informacjami identyfikującymi dziecko z imienia i
nazwiska. Jeśli konieczne jest podpisanie dziecka używamy tylko imienia.
4. Rezygnację z
ujawniania jakichkolwiek informacji wrażliwych o dziecku dotyczących m.in.
stanu zdrowia, sytuacji materialnej, sytuacji prawnej i powiązanych z
wizerunkiem dziecka (np. w przypadku zbiórek indywidualnych organizowanych
przez naszą placówkę).
5. Zmniejszenie ryzyka
kopiowania i niestosownego wykorzystania zdjęć/nagrań dzieci poprzez przyjęcie
zasad:
• wszystkie dzieci
znajdujące się na zdjęciu/nagraniu muszą być ubrane, a sytuacja
zdjęcia/nagrania nie jest dla dziecka poniżająca, ośmieszająca ani nie ukazuje
go w negatywnym kontekście,
• zdjęcia/nagrania
dzieci powinny się koncentrować na czynnościach wykonywanych przez dzieci
i w miarę możliwości przedstawiać dzieci w grupie, a nie pojedyncze osoby.
6. Rezygnację z
publikacji zdjęć dzieci, nad którymi nie sprawujemy już opieki, jeśli one lub
ich rodzice/opiekunowie prawni nie wyrazili zgody na wykorzystanie zdjęć po
odejściu z placówki.
7. Przyjęcie zasady,
że wszystkie podejrzenia i problemy dotyczące niewłaściwego rozpowszechniania
wizerunków dzieci należy rejestrować i zgłaszać dyrekcji, podobnie jak inne
niepokojące sygnały dotyczące zagrożenia bezpieczeństwa dzieci.
Rejestrowanie wizerunków dzieci do użytku Niepublicznego
Żłobka Nasze Szkraby:
W sytuacjach, w
których nasza placówka rejestruje wizerunki dzieci do własnego użytku,
deklarujemy, że:
1. Dzieci i
rodzice/opiekunowie prawni zawsze będą poinformowani o tym, że dane wydarzenie
będzie rejestrowane.
2. Zgoda
rodziców/opiekunów prawnych na rejestrację wydarzenia zostanie przyjęta przez
nas na piśmie.
3. Jeśli rejestracja
wydarzenia zostanie zlecona osobie zewnętrznej (wynajętemu fotografowi lub
kamerzyście) zadbamy o bezpieczeństwo dzieci poprzez:
• zobowiązanie
osoby/firmy rejestrującej wydarzenie do przestrzegania niniejszych wytycznych,
• zobowiązanie
osoby/firmy rejestrującej wydarzenie do noszenia identyfikatora w czasie
trwania wydarzenia,
• niedopuszczenie do
sytuacji, w której osoba/firma rejestrująca będzie przebywała z dziećmi bez
nadzoru pracownika naszej placówki,
• poinformowanie
rodziców/opiekunów prawnych oraz dzieci, że osoba/firma rejestrująca wydarzenie
będzie obecna podczas wydarzenia i upewnienie się, że rodzice/opiekunowie
prawni udzielili pisemnej zgody na rejestrowanie wizerunku ich dzieci.
Jeśli wizerunek
dziecka stanowi jedynie szczegół całości takiej jak zgromadzenie, krajobraz,
impreza publiczna, zgoda rodziców/opiekunów prawnych dziecka nie jest wymagana.
Rejestrowanie wizerunków dzieci do prywatnego
użytku:
W sytuacjach, w
których rodzice/opiekunowie lub widzowie szkolnych wydarzeń i uroczystości itd.
rejestrują wizerunki dzieci do prywatnego użytku, informujemy na początku
każdego z tych wydarzeń
o tym, że:
1. Wykorzystanie,
przetwarzanie i publikowanie zdjęć / nagrań zawierających wizerunki dzieci i
osób dorosłych wymaga udzielenia zgody przez te osoby, w przypadku dzieci –
przez ich rodziców/opiekunów prawnych.
2. Zdjęcia lub
nagrania zawierające wizerunki dzieci nie powinny być udostępniane w mediach
społecznościowych ani na serwisach otwartych, chyba że rodzice lub opiekunowie
prawni tych dzieci wyrażą na to zgodę,
3. Przed publikacją
zdjęcia/nagrania online zawsze warto sprawdzić ustawienia prywatności, aby
upewnić się, kto będzie mógł uzyskać dostęp do wizerunku dziecka.
Rejestrowanie wizerunku dzieci przez osoby
trzecie i media
1. Jeśli przedstawiciele mediów lub dowolna inna osoba będą chcieli
zarejestrować organizowane przez nas wydarzenie i opublikować zebrany materiał,
muszą zgłosić taką prośbę wcześniej i uzyskać zgodę dyrekcji. W takiej sytuacji
upewnimy się, że rodzice/opiekunowie prawni udzielili pisemnej zgody na
rejestrowanie wizerunku ich dzieci. Oczekujemy informacji o:
• imieniu, nazwisku i
adresie osoby lub redakcji występującej o zgodę,
• uzasadnieniu
potrzeby rejestrowania wydarzenia oraz informacji, w jaki sposób i w jakim
kontekście zostanie wykorzystany zebrany materiał,
• podpisanej
deklaracji o zgodności podanych informacji ze stanem faktycznym.
2. Personelowi placówki nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów i osobom
nieupoważnionym utrwalania wizerunku dziecka na terenie placówki bez pisemnej
zgody rodzica/opiekuna prawnego dziecka oraz bez zgody dyrekcji.
3. Personel placówki
nie kontaktuje przedstawicieli mediów z dziećmi, nie przekazuje mediom kontaktu
do rodziców/opiekunów prawnych dzieci i nie wypowiada się w kontakcie z
przedstawicielami mediów o sprawie dziecka lub jego rodzica/opiekuna prawnego.
Zakaz ten dotyczy także sytuacji, gdy pracownik jest przekonany, że jego
wypowiedź nie jest w żaden sposób utrwalana.
4. W celu realizacji
materiału medialnego dyrekcja może podjąć decyzję o udostępnieniu wybranych
pomieszczeń placówki dla potrzeb nagrania. Dyrekcja podejmując taką decyzję
poleca przygotowanie pomieszczenia w taki sposób, aby uniemożliwić
rejestrowanie przebywających na terenie placówki dzieci.
Zasady w przypadku niewyrażenia zgody na
rejestrowanie wizerunku dziecka:
Jeśli dzieci, rodzice
lub opiekunowie prawni nie wyrazili zgody na utrwalenie wizerunku dziecka,
będziemy respektować ich decyzję. Z wyprzedzeniem ustalimy z
rodzicami/opiekunami prawnymi
i dziećmi, w jaki sposób osoba rejestrująca wydarzenie będzie mogła
zidentyfikować dziecko, aby nie utrwalać jego wizerunku na zdjęciach
indywidualnych i grupowych. Rozwiązanie, jakie przyjmiemy, nie będzie
wykluczające dla dziecka, którego wizerunek nie powinien być rejestrowany.
Przechowywanie zdjęć i nagrań
Przechowujemy
materiały zawierające wizerunek dzieci w sposób zgodny z prawem i bezpieczny
dla dzieci:
1. Nośniki analogowe
zawierające zdjęcia i nagrania są przechowywane w zamkniętej na klucz szafce, a
nośniki elektroniczne zawierające zdjęcia i nagrania są przechowywane w
folderze chronionym
z dostępem ograniczonym do osób uprawnionych przez placówkę. Nośniki będą
przechowywane przez okres wymagany przepisami prawa o archiwizacji i/lub okres
ustalony przez placówkę w polityce ochrony danych osobowych.
2. Nie przechowujemy
materiałów elektronicznych zawierających wizerunki dzieci na nośnikach
nieszyfrowanych ani mobilnych, takich jak telefony komórkowe i urządzenia z
pamięcią przenośną
(np. pendrive).
3. Jedynym sprzętem,
którego używamy jako instytucja, są urządzenia rejestrujące należące do
placówki, za zgodą Dyrekcji może to być telefon prywatny, jednak zdjęcia muszą
być z niego usunięte tuż po przesłaniu ich osobom właściwym, które umieszczają
fotografie na facebook żłobka.