Zespół wspierający – specjaliści przedszkola.

Drodzy rodzice, w tej trudnej sytuacji zachęcamy do kontaktu z naszym zespołem wspierającym, nawet jeśli potrzebują Państwo tylko się  „wygadać”.

Psycholog- Ewa Turczyńska 

 
Logopeda Karolina Wojciechowska
 
Logopeda Sylwia Dąbrowska 
 
 Terapeuta Pedagogiczny- Joanna Świrydowicz
 
 

Jak rozmawiać i jak wesprzeć dzieci w czasie epidemii.

 

Obecnie każdego dnia dociera do nas wiele nowych informacji dotyczących koronawirusa. Nie ulega wątpliwości że styl naszego funkcjonowania zmieniła się zupełnie. Dzieci też to widzą
i odczuwają na swój własny sposób. Powinniśmy zadbać o siebie, być uważni, dać dziecku czas
na oswojenie się z sytuacją.

Oczywiście ten czas jest trudny dla wszystkich. Dzieci stale nas obserwują, są niezwykle wrażliwe na nasze stany emocjonalne, nasze reakcje. Często dzieje się tak, że  mamy takie przekonanie że jeśli my odczuwamy jakieś silne emocje to nasze dziecko będzie czuło to samo
w danej sytuacji. A tak być nie musi, dlatego najpierw należałoby się przyjrzeć, co w tej sytuacji przeżywa dziecko.

Może być mu trudno nazwać co czuje. Mogą się pojawić złość, lęk, strach. Dzieci tęsknią za przedszkolem. Nagle Panie widzą tylko na ekranie. Dlatego ważne jest nasze wsparcie. Na początek możemy porozmawiać z dzieckiem jak to jest w ogóle odczuwać daną emocję. W jakiej sytuacji może się ona pojawić. Jako wstęp tego co się aktualnie dzieje. Przydatne mogą być nasze zdjęcia lub różne bajki o emocjach dostępne w internecie.  

Naturalne jest, że my sami czujemy strach, niepokój.  Mamy prawo powiedzieć dziecku, 

że rozumiemy co czują, że nam też jest trudno ale to że teraz jesteśmy razem w domu zapewni nam bezpieczeństwo. Potraktujmy to jako niepowtarzalny czas do bycia razem. Często w  rodzicach tkwi przekonanie, że muszą być gotowi do zaopiekowania się sprawami natychmiast. Nie bójmy się pokazać naszym dzieciom, że też potrzebujemy się zastanowić, że nie znamy na wszystko odpowiedzi. Ale jesteśmy  z nimi i będziemy się starać razem zmierzyć z trudną sytuacją. 

Dzieci czują się bezpiecznie gdy mają rutynę. Wiedzą co je czeka, w taki sposób minimalizujemy lęk u dzieci. Ważne jest by stworzyć u dzieci świadomość kiedy jest czas na zabawę a kiedy na naukę. Istotne jest by ograniczyć dostęp dzieci do wiadomości dotyczących koronawirusa ( zachorowań, zgonów). Oczywiście dzieci powinny być świadome jakie środki ostrożności muszą stosować.

W tym czasie skupmy się na stworzeniu równowagi pomiędzy rozmową o naszych emocjach a znajdowaniem rozrywki. Możemy wspólnie gotować, grać w gry, przeglądać zdjęcia. Najważniejsze jest być razem.