Statut
Załącznik do zarządzenia nr 1/2017 z dnia 1 września 2017 r.
osoby prowadzącej Przedszkole Niepubliczne „Nasze Szkraby”
w sprawie nadania statutu
STATUT
PRZEDSZKOLA NIEPUBLICZNEGO
„NASZE SZKRABY”Rozdział 1
Postanowienia ogólne
- 1. 1. Przedszkole Niepubliczne „Nasze Szkraby” w Białymstoku, zwane dalej „Przedszkolem” jest niepubliczną placówką oświatową mającą swoją siedzibę w Białymstoku przy ul. Ryskiej 3 oraz przy ulicy gen. Sosabowskiego 5.
- Organem prowadzącym Przedszkole jest osoba fizyczna, zwana dalej „osobą prowadzącą”.
- Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Podlaski Kurator Oświaty w Białymstoku.
- Przedszkole używa pieczęci: Przedszkole Niepubliczne „Nasze Szkraby ” Białystok.
- Przedszkole funkcjonuje przez cały rok, z wyjątkiem dni ustawowo wolnych od pracy.
- Przedszkole pracuje w dni robocze od poniedziałku do piątku, w godzinach od 600 do 1800.
- 2. Ilekroć w statucie używa się określenia „rodzice” należy przez to rozumieć również opiekuna prawnego.
- 3. 1. Osoba prowadząca odpowiada za jego działalność oraz zapewnienie warunków funkcjonowania Przedszkola, w tym przestrzegania bezpiecznych i higienicznych zasad opieki, wychowania, nauki i nauczania.
- Do kompetencji osoby prowadzącej należy w szczególności:
- nadzór nad działalnością Przedszkola w zakresie spraw administracyjnych i finansowych;
- przestrzegania obowiązujących przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy pracowników i wychowanków;
- przestrzegania przepisów dotyczących organizacji pracy Przedszkola.
- decydowanie o podstawowych rozwiązaniach programowych, metodycznych
i organizacyjnych, wyrażających specyfikę i gwarantujących praktyczną realizację statutowych zadań Przedszkola;
- dysponowanie środkami finansowymi i mieniem Przedszkola;
- zatrudnianie i zwalnianie dyrektora Przedszkola;
- decydowanie o wysokości odpłatności za Przedszkole;
- zawieranie umów z rodzicami za korzystanie z wychowania przedszkolnego;
- rozpatrywanie odwołań od decyzji dyrektora Przedszkola w sprawach dzieci oraz w sprawach pracowniczych;
- uczestniczenie w zebraniach rady pedagogicznej lub innych organów Przedszkola oraz uroczystościach organizowanych w Przedszkolu;
- reprezentowanie Przedszkola na zewnątrz.
- W przypadkach określonych przepisami prawa lub w celu określenia kierunków pracy Przedszkola oraz zapewnienia wykonywania zadań osoba prowadząca może wydawać zarządzenia, regulaminy, instrukcji i decyzje.
Rozdział 2
Cele i zadania Przedszkola
- 4. 1. Celem Przedszkola jest zapewnienie dzieciom korzystania z wychowania przedszkolnego, w tym umożliwienie realizacji obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego.
- 5. 1. Do zadań Przedszkola należy w szczególności:
- organizowanie oddziałów, do których uczęszczają dzieci o zbliżonym wieku;
- zapewnienie opieki i wspomaganie rozwoju dziecka w przyjaznym, bezpiecznym i zdrowym środowisku;
- prowadzenie pracy wychowawczo-dydaktycznej i opiekuńczej Przedszkola w oparciu
o obowiązującą podstawę programową wychowania przedszkolnego;
- umożliwienie realizacji programu wychowania przedszkolnego dostosowanego do indywidualnych możliwości dziecka;
- przygotowanie dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej.
- Szczegółowe zadania Przedszkola i sposób ich realizacji ustalany jest w ramowym planie pracy Przedszkola na dany rok szkolny.
- 6. 1. Przedszkole realizuje cele i zadania wynikające z ustawy Prawo oświatowe oraz ustawy
o systemie oświaty, a także wydanych na jej podstawie aktów wykonawczych oraz Konwencji
o Prawach Dziecka poprzez organizowanie przez nauczycieli pracy z dziećmi, zespołowo lub indywidualnie, w oparciu o podstawę programową wychowania przedszkolnego, z wykorzystaniem zróżnicowanych metod i form pracy z dzieckiem zaczerpniętych z różnorodnych koncepcji pedagogicznych.
- Czas trwania zajęć dydaktyczno- wychowawczych z dziećmi jest dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosi od 15 do 30 minut.
- 7. Przedszkole sprawuje opiekę nad dziećmi, dostosowując metody i sposoby oddziaływań do wieku dziecka i jego możliwości rozwojowych, potrzeb środowiskowych z uwzględnieniem istniejących warunków lokalowych, a w szczególności:
- zapewnienie bezpośredniej i stałej opieki nad dziećmi w czasie pobytu w Przedszkolu oraz w trakcie zajęć poza terenem Przedszkola;
- zapewnienie dzieciom pełne poczucie bezpieczeństwa psychicznego i fizycznego;
- stosowanie w swoich działaniach obowiązujących przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów p. pożarowych i innych związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieci;
- współpracę z poradniami psychologiczno- pedagogicznymi w celu konsultacji
i udzielania pomocy w rozwiązywaniu problemów rozwojowych dzieci.
Rozdział 3
Organy Przedszkola i zakres ich zadań
- 8. 1. Organami Przedszkola są:
- dyrektor Przedszkola;
- zastępcy dyrektora do spraw pedagogiczno-dydaktycznych oraz ekonomiczno kadrowych;
- rada pedagogiczna.
- W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się możliwość powołania kierownika oddziału, którego kompetencje określa się w zakresie obowiązków.
- 9.1. Do zadań dyrektora Przedszkola należy w szczególności:
- zarządzanie Przedszkolem i reprezentowania go na zewnątrz;
- organizowanie procesu opieki, wychowania, nauki i nauczania, w tym wyposażenie Przedszkola w niezbędne środki dydaktyczne;
- zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków w Przedszkolu;
- zatrudnianie i zwalnianie nauczycieli i innych pracowników Przedszkola;
- opiniowanie zmian w statucie Przedszkola;
- uczestniczenie w zebraniach rady pedagogicznej;
- inne zadania związane z funkcjonowaniem Przedszkola.
- Dyrektor Przedszkola współdziała z wicedyrektorem ds. pedagogicznych w zakresie organizowania procesu opieki, wychowania, nauki i nauczania.
- 10. 1. Do zadań zastępcy dyrektora ds. pedagogiczno-dydaktycznych należy organizacja procesu opieki, wychowania, nauki i nauczania w Przedszkolu, a w szczególności:
- przewodniczenie radzie pedagogicznej Przedszkola;
- sprawowanie nadzoru pedagogicznego w stosunku do zatrudnionych nauczycieli;
- dopuszczanie do użytku w Przedszkolu programu wychowania przedszkolnego;
- akceptacja różnorodnych przedsięwzięć/projektów edukacyjnych realizowanych w Przedszkolu;
- w uzgodnieniu z dyrektorem Przedszkola oraz radą pedagogiczną opracowanie i kontrola realizacji ramowego planu pracy przedszkola na dany rok szkolny;
- współpraca z instytucjami oświatowymi w zakresie wspomagania rozwoju dziecka;
- gromadzenie informacji o pracy nauczycieli w celu dokonania ich oceny;
- organizowanie i nadzorowanie współpracy z rodzicami, w tym zebrań oraz innych form wymiany informacji zgodnie z zasadami obowiązującymi w Przedszkolu;
- wnioskowanie o dokonanie zmian w statucie Przedszkola lub innych dokumentach dotyczących opieki, wychowania, nauki i nauczania;
- w przypadku nieobecności dyrektora Przedszkola pełnienie jego obowiązków na podstawie pisemnego upoważnienia.
- Szczegółowy zakres uprawnień i odpowiedzialności zastępcy dyrektora ds. pedagogiczno-dydaktycznych określa dyrektor Przedszkola w zakresie obowiązków.
- 11. 1. Do zadań zastępcy dyrektora ds. ekonomiczno kadrowych należy w szczególności:
- kierowanie pracą sekretariatu i personelu;
- prowadzenie spraw finansowych i zarządzenie majątkiem Przedszkola;
- prowadzenie spraw kadrowych pracowników Przedszkola;
- w przypadku nieobecności dyrektora Przedszkola pełnienie jego obowiązków na podstawie pisemnego upoważnienia.
- Szczegółowy zakres uprawnień i odpowiedzialności zastępcy dyrektora ds. ekonomiczno kadrowych określa dyrektor Przedszkola w zakresie obowiązków.
- 12. 1. W Przedszkolu funkcjonuje rada pedagogiczna jako kolegialny organ Przedszkola.
- Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy zatwierdzanie rocznego planu pracy Przedszkola.
- Do kompetencji opiniujących rady pedagogicznej należy opiniowanie programu wychowania przedszkolnego.
- Rada pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności. Zebrania rady pedagogicznej są protokołowane.
- 13. 1. Organy Przedszkola mają prawo do działania i podejmowania decyzji w granicach swoich kompetencji.
- Organy Przedszkola są zobowiązane do współdziałania w zakresie planowania i realizacji zadań Przedszkola.
- Koordynatorem współdziałania organów Przedszkola jest dyrektor Przedszkola.
- Formy, sposoby i terminy komunikowania się organów Przedszkola ustala dyrektor Przedszkola.
- Spory kompetencyjne między organami Przedszkola rozstrzyga dyrektor.
Rozdział 4
Organizacja Przedszkola
- 14. 1. Podstawową jednostką organizacyjną Przedszkola jest oddział. Liczba dzieci w oddziale nie może przekraczać 25.
- Liczbę oddziałów na dany rok szkolny ustala osoba prowadząca.
- Za realizacje procesu opieki, wychowania, nauczania- uczenia się odpowiada jeden nauczyciel.
- W Przedszkolu może być zorganizowany oddział żłobkowy, do którego mogą uczęszczać dzieci w wieku do 2,5 lat. Liczba dzieci w oddziale żłobkowym nie może przekroczyć 12.
- 15. 1. Organizacja procesu opieki, wychowania, nauczania- uczenia się w Przedszkolu odbywa się w oparciu o podstawę programową wychowania przedszkolnego oraz program nauczania zatwierdzony do realizacji w Przedszkolu.
- 16. W zależności od grupy wiekowej czas realizacji zajęć wynosi:
- a) z dziećmi w wieku 3- 4 lata- około 15 minut;
- b) z dziećmi w wieku 5- 6 lat- dwa razy po 30 minut.
- 17. 1. Przedszkole prowadzi dla każdego oddziału dziennik zajęć, w którym dokumentuje się przebieg pracy wychowawczo-dydaktycznej z dziećmi w danym roku szkolnym.
- Przedszkole może prowadzić inne dzienniki zajęć uzasadniające konieczność dokumentowania przebiegu zajęć wspierających rozwój dziecka.
- 18. 1. Organizację pracy Przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez zastępcę dyrektora ds. pedagogiczno-dydaktycznych w porozumieniu z radą pedagogiczną i dyrektorem Przedszkola.
Rozdział 5
Prawa i obowiązki pracowników Przedszkola
- 19. 1. Pracownikami Przedszkola są:
- nauczyciele;
- pracownicy administracji.
- Liczbę pracowników Przedszkola na dany rok szkolny ustala osoba prowadząca.
- Zasady zatrudniania, zwalniania, czas pracy nauczycieli i pozostałych pracowników Przedszkola określają przepisy Kodeksu Pracy.
- W Przedszkolu zatrudnia się nauczycieli posiadających kwalifikacje określone dla nauczycieli przedszkoli publicznych.
- Dokonywanie oceny pracy nauczycieli Przedszkola odbywa się zgodnie z odrębnymi przepisami, tj. ustawą Karta Nauczyciela i rozporządzeniem w sprawie oceny pracy nauczycieli.
- 20. 1. Do obowiązków wszystkich pracowników Przedszkola należy w szczególności:
- stosowanie przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązujących w Przedszkolu;
- uczestniczenie w obowiązkowych szkoleniach z zakresu higieny i bezpieczeństwa pracy;
- poddawanie się okresowym, obowiązkowym badaniom lekarskim.
- Pracownicy Przedszkola ponoszą odpowiedzialność za bezpieczeństwo i zdrowie dzieci.
- Pracownicy Przedszkola zobowiązani są do zachowania tajemnicy służbowej w zakresie dotyczącym spraw wychowanków i wybranych zagadnień działalności Przedszkola.
- 21. 1. Do obowiązków nauczyciela należy w szczególności:
- realizacja podstawy programowej wychowania przedszkolnego, programu wychowania przedszkolnego w celu wspomagania indywidualnego rozwoju dziecka;
- prowadzenie dokumentacji pedagogiczną oddziału zgodnie z przepisami obowiązującymi przedszkole publiczne;
- prowadzenie i dokumentowanie obserwacji pedagogicznej mającą na celu poznanie możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci;
- prowadzenie analizy gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna) z początkiem roku poprzedzającego rozpoczęcie przez dziecko nauki w klasie
I szkoły podstawowej i sporządzenie informację o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole;
- dbania o bezpieczeństwo dzieci na zajęciach oraz w czasie wyjść, spacerów, wycieczek;
- wspomagania rodziny w wychowaniu dziecka i przygotowaniu go do nauki szkolnej;
- przekazywania rodzicom informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju w formie zaproponowanej przez rodzica;
- traktowania wszystkich dzieci z szacunkiem i życzliwością;
- realizacja innych zadań wynikająca z ramowego planu pracy Przedszkola oraz zakresu obowiązków.
- Nauczyciele i inni pracownicy Przedszkola mają prawo do:
- szacunku ze strony wszystkich osób, zarówno dorosłych, jaki dzieci;
- wolności głoszenia własnych poglądów, nienaruszających godności innych ludzi;
- jawnej i umotywowanej oceny własnej pracy;
- stałego rozwoju, wsparcia w zakresie doskonalenia zawodowego;
- przestrzegania przepisów prawa pracy.
- Szczegółowy zakres uprawnień i obowiązków nauczyciela określa dyrektor Przedszkola
w zakresie obowiązków.
Rozdział 6
Prawa i obowiązki dzieci i rodziców
- 23. 1. Przedszkole stwarza warunki w zakresie realizacji praw dziecka, a w szczególności do:
- życzliwego i podmiotowego traktowania;
- ciągłej opieki ze strony nauczyciela;
- bezpiecznych warunków podczas pobytu w przedszkolu;
- rozwijania własnych zainteresowań i zdolności;
- wyboru zadań i sposobów ich wykonania;
- zabawy i wypoczynku;
- formułowania własnych ocen, zadawania trudnych pytań, na które powinno uzyskać rzeczową zgodną z prawdą odpowiedź;
- znajomości swoich praw.
- 24. 1. Do obowiązków dziecka należy w szczególności:
- przestrzeganie ustalonych reguł współżycia w grupie;
- przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i zdrowia;
- przestrzegania higieny osobistej;
- poszanowanie godności rówieśników i dorosłych;
- pełnienie dyżurów;
- wykonywanie czynności samoobsługowych i porządkowych w miarę swoich możliwości.
- 25. Za pobyt dzieci w Przedszkolu rodzice wnoszą opłaty, których wysokość oraz termin płatności ustala osoba prowadząca Przedszkole w drodze zarządzenia.
- 26. 1. Dyrektor Przedszkola może w drodze decyzji skreślić dziecko z listy wychowanków w następujących przypadkach:
- niedostosowania dziecka do grupy np. silna agresja zagrażająca zdrowiu
i bezpieczeństwu innych dzieci i braku możliwości udzielania pomocy w ramach środków, jakimi dysponuje Przedszkole; przy czym decyzja ta podejmowana jest w porozumieniu z poradnią psychologiczno-pedagogiczną;
- uchylania się rodziców od współdziałania z nauczycielem oddziału
w zakresie ustalenia zasad jednolitego oddziaływania wychowawczego;
- braku możliwości określenia form pomocy i opieki dziecku, wynikającego z odmowy rodziców podjęcia współpracy ze specjalistami poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innych poradni specjalistycznych;
- nie wywiązywaniu się rodziców z zobowiązań finansowych wobec Przedszkola.
- 27. 1. Pismo zawierające decyzję o skreśleniu dziecka z listy wychowanków Przedszkola przekazuje się rodzicom do rąk własnych lub przesyła listem poleconym za potwierdzeniem odbioru.
- Od decyzji, o której mowa w ust.1, rodzicom, w terminie 7 dni od dnia otrzymania przysługuje odwołanie do organu sprawującego nadzór pedagogiczny.
- W przypadku skreślenia z listy wychowanków dziecka, które podlega obowiązkowi rocznego przygotowania przedszkolnego, dyrektor Przedszkola przekazuje pisemną decyzje rodzicom oraz zawiadamia na piśmie dyrektora szkoły podstawowej, w obwodzie której mieszka dziecko.
- Podstawę do skreślenia dziecka z listy wychowanków Przedszkola stanowi także:
- rezygnacja rodzica z usług Przedszkola;
- zakwalifikowanie dziecka do innej formy wychowania i opieki;
- zakwalifikowanie dziecka do korzystania z wychowania przedszkolnego w innym przedszkolu.
- 28. 1. Rodzice dzieci uczęszczających do Przedszkola mają prawo do:
- zapoznania się z programem wychowania przedszkolnego;
- uzyskiwania bieżącej, rzetelnej informacji o swoim dziecku;
- uczestniczenie w bieżącym funkcjonowaniu Przedszkola;
- zgłaszanie wniosków i rozwiązań dotyczących funkcjonowania Przedszkola;
- innych działań wynikających z inicjatywy rodziców.
- 29. 1. Do podstawowych obowiązków rodziców należy:
- przestrzeganie postanowień statutu Przedszkola;
- przyprowadzanie i odbieranie dzieci w czasie ustalonym przez Przedszkole;
- przestrzegania zasady przyprowadzania i odbierania dzieci osobiście lub osobę upoważnioną na piśmie.
- terminowe uiszczanie opłaty za korzystanie z usług Przedszkola;
- współdziałania z nauczycielami w sprawach wychowania i nauczania dzieci, a w szczególności w zakresie zdrowia i higieny dzieci.
- uczestniczenie w życiu Przedszkola poprzez udział w zebraniach, badaniach ankietowych lub innych formach wymiany informacji z zgodnie z zasadami obowiązującymi w Przedszkolu;
Rozdział 7
Sposób uzyskiwania środków finansowych na działalność Przedszkola
30. 1. Działalność Przedszkola finansowana jest z następujących źródeł:
- dotacji ustalonej na podstawie odrębnych przepisów i przekazywanej przez właściwą jednostkę samorządu terytorialnego;
- środków finansowych osoby prowadzącej;
- wpłat rodziców dzieci za pobyt w Przedszkolu;
- dotacji celowych, darowizn przekazywanych Przedszkolu przez osoby prawne lub fizyczne oraz organizacje i instytucje;
- jednorazowej opłaty rezerwacyjnej.
- Wysokość opłaty miesięcznej za pobyt dziecka w Przedszkolu określona jest na dany rok szkolny. Wpłaty dokonuje się do 5 dnia każdego miesiąca.
- W uzasadnionych przypadkach, na wniosek rodziców, osoba prowadząca może podjąć decyzję o obniżaniu lub zwolnieniu z opłaty, o których mowa w ust. 2
- Zasady gospodarki finansowej Przedszkola określają odrębne przepisy.
Rozdział 8
Zasady przyjmowania dzieci do Przedszkola
- 31.1. Przedszkole przyjmuje się każde dziecko w wieku 3 lat, którego rodzice akceptują zasady funkcjonowania Przedszkola i postanowienia niniejszego Statutu.
- W szczególnie uzasadnionych przypadkach do Przedszkola może zostać przyjęte dziecko, które ukończyło 2,5 roku.
- Decyzję o przyjęciu dziecka do Przedszkola podejmuje dyrektor Przedszkola uwzględniając kolejność zgłoszeń.
- 32. Dziecko przyjęte do Przedszkola staje się jego wychowankiem i zostaje wpisane na listę wychowanków z dniem wskazanym przez rodziców w karcie zgłoszenia dziecka.
Rozdział 9
Postanowienia końcowe
- 34. 1. Nadawanie nowego statutu Przedszkola lub dokonywanie jego zmiany jest uprawnieniem osoby prowadzącej.
- Po dokonaniu zmiany statutu Przedszkola, dyrektor Przedszkola opracowuje ujednolicony tekst statutu i zapoznaje ze zmianami pracowników Przedszkola.
- 35. Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
[Data oraz podpis i pieczęć osoby prowadzącej Przedszkole]